AVG en privacy in het Scandinavisch Koor

Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing.
Zoals elke vereniging in Nederland heeft ook het Scandinavisch Koor hier mee te maken. Zo moeten alle leden toestemming geven voor het gebruik van persoonlijke gegevens binnen het koor.
Voor de standaard administratie is het sinds jaar en dag gebruikelijk om naam, adres, telefoon, en bankrekeningnummer en sinds internet ook het e-mail adres te gebruiken. Dat is niet zo spannend.
Het was altijd al vanzelfsprekend dat je dergelijke gegevens binnen je eigen clubje houdt en niet elders rondbazuint, maar nu moet er extra op gewezen worden dat je bijvoorbeeld een ledenlijst niet moet laten rondslingeren.
En de AVG wil dat er ook toestemming is als er een foto wordt gebruikt waarop je voorkomt. Voor leden is nu een formulier beschikbaar waarmee toestemming voor het gebruik van deze gegevens kan worden gegeven.
Omdat wij alleen een website hebben en af en toe een foto gebruiken voor een folder of krantebericht en geen sociale media-kanalen, is het daarom relatief eenvoudig geweest om tot een werkbare situatie te komen.

Er is voor geïnteresseerden een privacyverklaring beschikbaar bij de penningmeester.