Repertoire

Het Scandinavisch Koor heeft een breed repertoire dat een goed beeld geeft van de veelkleurige Scandinavische zangtraditie.

In veel Scandinavische muziek is te horen dat deze afkomstig is uit streken waar de natuur in al haar verschijningsvormen grote invloed heeft.

Tekst en muziek, vaak mooi met elkaar verweven, verwijzen niet zelden naar de schoonheid van die natuur, van meren, zeeën, bossen en bergen. Ze bezingen de natuur in alle jaargetijden. Van de kraakheldere winters tot de liefelijke zomers.

Scandinavische vocale muziek is ook sterk beïnvloed door tradities, cultuur, gebruiken en gewoonten. Veel melodieën zijn van onbekende herkomst, want door overlevering tot ons gekomen, Componisten als Hugo Alfvén, Wilhelm Petterson Berger, Edvard Grieg, Carl Nielsen en Niels Gade bewerkten deze melodieën tot prachtige meerstemmigheid.

In het bijzonder in Zweden is er een lange traditie van troubadours. Carl Michael Bellman (1740-1795) is de bekendste van hen. Zijn liederen zijn ook nu nog zeer populair.

In zijn  voetsporen traden troubadours als Dan Andersson, Evert Taube en de oorspronkelijk uit Nederland afkomstige Cornelis Vreeswijk.

Het Scandinavisch Koor stelt uit zijn brede repertoire voor elk concert of optreden een specifiek programma samen. Passend bij de tijd van het jaar, de locatie of de situatie, maar steeds puttend uit die brede traditie.

Hier vind je een beperkte selectie uit ons repertoire.